<!--<style ><!--/*<!-- -->

This page has been moved to a new address. Redirecting....

<!-- /*--><!--/*--> Vårt Thailandsäventyr 2015 : Haha, min "tjockhuade" man....

onsdag 1 april 2015

Haha, min "tjockhuade" man....

Tänkte jag skulle berätta lite om Songkran som jag nämnde i mitt inlägg igår.... Som sagt, sägs det ju att det är en helt galen och tokig högtid som firas här. Vi har aldrig varit här tidigare under Songkran och vill nog inte riktigt vara mitt i smeten heller (jag e ju rätt fjantig när det gäller att få vatten i huvudet och skulle väl drunkna om jag fick en spann vatten över mig.... hihi). Så därför väljer vi att dra oss norrut där det troligtvis är liiiite lugnare i alla fall! Här kommer lite bilder jag lånat från nätet och även lite fakta. 




Haha, kan ni se svenska poliser springa omkring och skjuta med en vattenpistol???? 
Fakta Songkran: Songkran är det thailändska nyåret och är den viktigaste, mest kända och gladaste av de thailändska högtiderna. För människorna i thailand är den en högtid när de kan kasta vatten på varandra, och även om den har en religiös betydelse så är det oftast väldigt kul. Songkran firas även i Burma, Laos och Kambodja. Ordet Songkran kommer från sanskrit och betyder "början på ett nytt solår". Den thailändska kalendern bytte tidigare till ett nytt år den 13 april men för att komma i fas med resten av världen har man ändrat till den första januari. Under kvällen före Songkran storstädar fruarna sina hem och gamla och slitna kläder eller saker i hushållet sorteras ut och bränns upp. På em den 13 badas alla Buddhabilderna som en del av ceremonin. Yngre familjemedlemmar häller välsignat vatten i händerna på de äldre och på sina föräldrar som ett bevis på respekt och för att bli välsignade av dom. En annan speciell vana under Songkran är att släppa burfåglar och levande fiskar fria. Dessa fångas över hela landet och säljs på marknaderna vid detta tillfälle. Man tror att man skaffar stora andliga meriter genom dessa handlingar. Ett ställe som uppmärksammas extra mycket under Songkran är Chiang mai, i norra Thailand. Där samlas det folk ifrån hela Thailand för att delta i vattenfestivalen, se de fina paraderna och naturligtvis Miss Sonkran tävlingen.

Idag åkte vi in till immigration i Phuket Town så mannen kunde köpa sig en "reentry" eftersom han bara fick single entry i sitt studentvisa. På med "finkläderna" (ja, bäst att se proper ut med skjorta, lite ordentligare skjorts och tygskor) då dom tittar lite på det också ibland har vi fått veta.... Alltså inte badbyxor, linne och flipflop när man besöker immigration! Massa folk som vanligt.... Men alla papper iordning så tog det inte mer än en kvart-tjugo minuter, skönt! Därefter körde vi bort till "moppehjälmsfarbrorn" då mannen behövde ett nytt klart visir till sin hjälm.... Men tji fick vi, han hade alla möjliga sorter och storlekar men inte som passade hans hjälm.... Shit också! Går ju inte köra på kvällstid med mörkt visir och helst inte utan heller... Så då får vi köpa en ny hjälm istället (viktigt ju att han har en bra, säker hjälm, och det är alltid bra att ha en extra i alla fall) Efter ett antal provade hjälmar på hans - med egna ord - "tjocka hue" (Nawwe, har du ju inte alls min käraste, det är ju thaiiarna som e små!!) hittade han en som var rejäl och bekväm... 890 baht! Ca 235 kr, klart godkänt!!! Kaffesugna var vi sen så vi slog oss ner på ett cafe precis sidan om och tog vars en cappuccino. Eller skulle vara det, smakade mest ljummen mjölk med lite kaffe och kanelsmak... sådär gott. 




Mannen med sin nya, tjusiga hjälm och jag bakpå moppade vi genom stan till Big C vid Central Festival för att registrera våra kontantkort, som man måste göra innan juni (alla kontantkort ska numera registreras, klokt!). Så då kunde vi bocka av ännu en grej på vår "attgöralista"..... 




Kurr i magen var det sen så vi slog oss ner i foodcourten på Big C och käkade. Billigaste hittills tror jag! Vars en fried rice och en flaska vatten till, 110  baht, ca 30 kr!!! DE E BILLIGT!! Tycker i alla fall jag..... 




Stannade till och handlade med lite färsk frukt hem, alltid gott att ha... Väl hemma, helt genomsvettiga, både av värmen och jag såklart lite extra efter moppeturen på den stora vägen från Central, hoppade vi i poolen, så nice!!! Ja, jag tycker allt det är liiiite otäckt att åka.... En go kopp Zoegas på det och så fick vi besök av herr Ödla! Rena fablernas värld här.... :) 






Mannen drog iväg till skolan och jag.... ja, vad gjorde jag egentligen???? Tog det lite lugnt en stund innan jag skypade med prinsessan Elvira men mamma och moster! Lilla fiselisan, kan gå några steg nu!!! En liten pratstund med dom innan datorn kallade..... 
Scrat, Piff och Puff har härjat runt en hel del här idag också..... och när en katt närmade sig den palmen dom bor fick Scrat verkligen nippran!! For upp och ner i palmen och tjattrade som tusan.... så jag gick faktiskt dit o schasade bort katten! Synd om dom ju!! 





Förresten, inatt upplevde vi det första regnet sen vi kom hit!!! Precis när det var läggdax... och det regnade säkert i 4-5 minuter..... och idag har det blixtrat lite nu ikväll och hörde säkert 2 knallar.... Hihi, vi har verkligen haft helt fantastiskt fint väder enda sen vi kom hit! Helt otroligt... men nu tror jag att thaiiarna skulle vilja ha lite regn... och såklart blommor och blad också.... Än så länge e jag ju såklart fortfarande glad att det är sol.... och varmt, runt ca 35 gr varje dag (minst!). Lite soppa m räkor,krabba och lite nudlar o grönsaker fick bli kvällens middag och sen lite lagom m musik och läsning  på terassen innan det var dax att skramla ihop benknotorna och in i sängen..

Så här kan det se ut i ösregn.... (gammal lånad bild av lillsyss)

"It´s not what you look at that matters, it´s what you see"

Chiao!!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida