<!--<style ><!--/*<!-- -->

This page has been moved to a new address. Redirecting....

<!-- /*--><!--/*--> Vårt Thailandsäventyr 2015 : Häftiga och underbara blommor!

tisdag 20 januari 2015

Häftiga och underbara blommor!

Idag fick jag ett inlägg på min FB från finaste Mona! En länk till denna sidan, http://skrolla.se/17-blommor-som-ser-ut-som-nagot-annat, där det fanns en massa kul men speciellt bilder på en massa olika blommor som ser ut som allt annat än just blommor! (och som en del vet så e jag ju väldigt glad för blommor, speciellt orchideér....) En blomma som jag verkligen fastnade för och tycker e fantastiskt vacker är denna här, Habenaria Radiata (Ägrettorkidé)


Ägrettorkidé är en flerårig orkidé i släktet Pecteilis.
Stjälken är smal och 13 till 20 centimeter hög. Bladen är linjära till lansettformade, spetsiga, 1,5 till 3,5 centimeter långa och upp till 0,5 centimeter breda. Överst på stjälken sitter en ensam blomma, mer sällan 2 blommor. Foderbladen är gröna och drygt 0,5 centimeter långa. Kronbladen är vita och drygt 0,5 centimeter långa. Läppen är också vit, drygt 1 centimeter lång och 2 till 2,5 centimeter bred. Den är delad i 3 delar, där de yttre är halvmånformade och djupt flikiga längs den rundade ytterkanten. Sporren är rak och 2,5 till 4 centimeter lång.
Utbredningsområdet är i de östligare delarna av Asien. Ägrettorkidé odlas även som prydnadsväxt.                                                                                                             

Några andra roliga blommor som också fanns med på den sidan: 





Riktigt häftiga blommor! Eftersom jag är rätt så intresserad av blommor, speciellt orchideér, letade jag upp lite böcker som verkar vara lite intressanta! Många tycker orchideér är svåra men det tycker jag nog inte.... 1 dl vatten ca i veckan och låta dom stå i fönstret tills dom blommat färdigt. Klipp sedan av stängeln efter 2:a leden (har jag fått lära mig, men det finns säkert fler tips och trix), eller om stängeln vissnat helt, alltså blivit brun, klipp av den ända nere i basen. Tycker man dom är tråkiga utan blommor kan man antingen "gömma" dom bakom en gardin tex och ett, tu, tre så kommer där säkert nya knoppar! Ett annat tips om man vill ha dom stående i fönstret även om dom inte blommar, är att sätta ner något/några vattenrör i krukan som man kan ha lite olika snittblommor i, eller lite ormhasselkvistar, videkvistar eller andra fina "pinnar".  Här kommer tips på några böcker jag tyckte verkade lite roliga! 




(Hmmmm, det var ju det där med att länkarna ska hamna rätt.....lyckas inte riktigt än men snart så!)

Vad tycker ni då? Svåra eller lätta blommor egentligen? 

Ännu en sak jag längtar till i Thailand, alla dessa fantastiska orchideér man kan köpa för ett par tior bara! O det ska jag göra, handla nåååågra i alla fall...... 

Orchideér från orchidéfarm på Phuket

"Blomman som blommar i motgång, är den mest sällsynta och vackraste av dom alla"

Chiao!



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida